Behoor jij tot de belangrijkste influencers uit de sportbusiness in België en Nederland ?

Sinds het ontstaan van Facebook hebben sociale netwerken een enorme boost gegeven aan de profilering van brands, bedrijven en celebrities. Maar ook de gewone man in de straat kreeg de mogelijkheid om ideeën te delen met anderen.

Vooral Twitter wordt in dat geval aanzien als een van de meest interessante kanalen om je (personal) brand te laten groeien en expertise of autoriteit op te bouwen. Omdat we ons bij Sportcareers uitsluitend richten op de sportindustrie, besloten we de proef op de som te nemen en te onderzoeken wie de influencers in de Belgische en Nederlandse sportindustrie zijn!

Het sportbusinesslandschap op Twitter bestaat uit 3 communities: één in Nederland en twee in België.

In opdracht van Sportcareers(.be/.nl) heeft Tribalytics in augustus van dit jaar een analyse gemaakt van alle Twitter accounts in België en Nederland gelinkt aan de sportindustrie. Tribalytics, dat zich omschrijft als ‘a Twitter audience analysis for marketers’, heeft zo een visuele weergave gecreëerd van het twitterende sportbusinesslandschap.
Dit landschap blijkt (gebaseerd op de onderlinge contacten) uit 3 communities te bestaan: een community van sportprofessionals uit België, een community van opiniemakers over de sport in België en een community van sportprofessionals/opiniemakers in de Nederlandse sportindustrie. Met mooi in het midden Sportcareers als verbinder van de drie communities.

De communities in deze visualisatie kwamen tot stand door de sterkst geconnecteerde gebruikers te bundelen. Enkel de top 30% van de meest invloedrijke gebruikers zijn weergegeven om het overzichtelijk te houden. Hoe groter de bol, hoe grote de autoriteit/influence van een user.

De top 10 belangrijkste influencers in elke community:

 Groen – top 10 influencers uit de groep professionals en opiniemakers in de Nederlandse sportindustrie:

1. @Bovano
11. @Heleencrielaard
21. @rintjeritsma
2. @nocnsf
12. @epkez
22. @marktuitert
3. @SPORTNEXT
13. @gijsbregt
23. @jackvangelder
4. @SvenKramer86
14. @NUsport
24. @InnoSportNL
5. @Pvdhoogenband
15. @HouseOfSports      
25. @vdwaal
6. @HumbertoTan
16. @MichelvanG
26. @Esther_Roelofs       
7. @FrankvdWallBake     
17. @Sportcommentaar     
27. @Versteegen
8. @Erbenwennemars   
18. @RichardPlugge
28. @mulierinstituut
9. @FortAltCit
19. @SportNetwerk
29. @Sport_Zaken
10. @MarcLammers
20. @Jmvanhalst
30. @JanDriessen

 

 

 

 

 

 

 

  

 

Geel – top 10 influencers uit de groep professionals in de Belgische sportindustrie:

1. @Vannieuwkerke
11. @gertgeens
21. @jodeferme
2. @CouckeMarc
12. @movetocure
22. @MatthDV
3. @steffymerlevede
13. @VEuvrard
23. @bertpitschon
4. @hansvdw
14. @FrankVanLaeken
24. @sofiegierts
5. @bartschols
15. @Tomvangeneugden
25. @Leslielaureys
6. @tomvandenbulcke
16. @extrasportbe
26. @B_R_E_G_T     
7. @EricDupain
17. @Svenvantomme 
27. @Bobmadou
8. @tomasvds
18. @SportStanMNM
28. @Egbertlachaert
9. @Energy_Lab
19. @FriedlLesage
29. @Hugocoorevits
10. @Svenspoormakers
20. @NicolasDB7
30. @FILIPDEMYTTEN

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Blauw – top 10 influencers uit de groep opiniemakers in de Belgische sportindustrie:

1. @Wielerman
11. @Jan_Bakelants
21. @pvdmeersch
2. @josedecauwer
12. @evivanacker
22. @OttoJanHam
3. @sven_nys
13. @TiaHellebaut
23. @siskaschoeters
4. @sporza
14. @Freek_braeckman
24. @DAvidBombeke
5. @IljoKeisse
15. @3sdevenyns   
25. @SvenOrnelis
6. @HansvanAlphen
16. @VadderiVRT
26. @Sam_debruyn    
7. @chrisvandegoor
17. @Wilfriedpeeters   
27. @MartensSteven
8. @JOhanBruyneel  
18. @abeelec
28. @vdbstijncycling
9. @jurgenroelandts
19. @FlipperKF
29. @sportwereld_be
10. @Clijsterskim
20. @Lindemerckpoel
30. @Tomboudeweel

 

 

 

 

 

  

 

 

 

Vind je jezelf terug? Tip: zoek naar bekende namen uit je eigen Twitternetwerk. Je staat ergens in de buurt!

Bemerkingen bij de analyse van de resultaten:

  1. De Nederlandse sportindustrie vormt een hechtere community
    Dat er een duidelijke afscheiding zou zijn tussen Nederland en België hadden we al op voorhand voorspeld. Maar dat België zelf in dit onderzoek een opsplitsing vertoont was een verrassing (die niet te wijten is aan een taalverschil). De Nederlandse sportindustrie blijkt sterker intrageconnecteerd te zijn.
  2. Twee communities in België: media versus sportbusiness?
    Wanneer je de communities van dichtbij bekijkt, krijg je een beter zicht over wie waarbij hoort en waarom elke groep kortere verbindingen heeft. 
    In de blauwe community vinden we heel wat publieke figuren uit de topsport in België terug: topsporters, teammanagers en woordvoerders, maar ook mediakanalen, journalisten en opiniemakers over sport. 
    De gele community bestaat dan weer uit een groep professionals die dagelijks betrokken zijn bij de sportbusiness. Deze professionals doen business met mekaar of zijn partners, leveranciers of concurrenten, wat de onderlinge connecties verklaart. Voor een belangrijk deel vormen zij ook de jonge garde: ze zijn zelf jonge sportprofessionals, leiden jonge ondernemingen of  verspreiden hun visie op sport naar hun peers.
  3. Sportcareers neemt unieke plaats in: centraal in de Belgische en Nederlandse sportindustrie 
    De sociale media strategie van Sportcareers was er steeds gericht om een kruispunt te worden om de Nederlandse en Belgische sportindustrie met mekaar te verbinden. De visualisatie bevestigt nu dat Sportcareers zich door deze aanpak een unieke positie heeft aangemeten, centraal tussen de 3 communities. Het ondersteunt tevens het succes van onze inspanningen om het carrièreplatform voor de sportbusiness in de Benelux te worden. (De data werd voor de launch van Sportcareers.nl ge-extract). 

Hoe werd de visualisatie gegenereerd?

Op basis van 18 relevante Twitter-accounts, gelinkt aan de sportbusiness, werden de identiteit, volgers en onderlinge relaties van deze accounts in kaart gebracht. Dankzij Social Network Analysis Techniques werden uit 40.000 accounts de 6.000 meest relevante Twitter gebruikers bepaald. De software ‘Gephi’ bepaalde daarna de visuele weergave en berekende de mate van autoriteit (invloed gebaseerd op connecties en plaats in de grafiek). Deze methode berekent de relatieve invloed, wat verschilt van de Klout-score die de absolute invloed meet.

Meer concreet heeft Mehdi dit blog geschreven: http://mango-is.com/blog/business/twitter-influencers-about-sports-business-ranking.html, dat in de diepte ingaat op vragen zoals: "is dit wel objectief?", "Wat is invloed eigenlijk?", "wat toont de visual aan?".

Over Tribalytics:

Tribalytics is ontwikkeld door Mango Information Systems, een startup gevestigd in Brussel en geleid door Mehdi El Fadil. Het is een tool voor social media teams, PR bureau’s en digital marketing consultants. “Tribalytics helps marketers tune their social media strategy by providing them with facts and actionable insights about their online audience. Its core feature are the segmentation and profiling of the followers into communities, and identification of key influencers in each of them. Tribalytics differentiates from competitors by using social network analysis to provide finer-grained and more relevant information to its clients. In early development, it is attracting the interest of actors from telCo, advertising and politics industries.”

Wat is jouw analyse van deze resultaten? Voeg hieronder jouw reactie toe aan deze blogpost!



Plaats een reactie

Artikel is geschreven door: Jelle Verdoodt

Jelle is een jonge ondernemer. Hij helpt brands met het opbouwen van hun online en offline communities. Als oprichter van Sportcareers.eu ondersteunt hij jonge en ervaren sportprofessionals in de Benelux met het uitbouwen van hun carrière in de sportbusiness. Hij heeft hij een expertise opgebouwd in digital storytelling, communitybuilding, social media marketing en (online) personal branding.

Jelle Verdoodt