Ben je sponsorzoeker en krijg je 9 op 10 keer een 'njet' te horen van bedrijven? Wel... dit doe je verkeerd.

Klik hier voor het GRATIS Werkdocument dat bij dit artikel hoort, en dat jou leert wààr je de juiste bedrijven vindt, hòe je ze herkent als potentiële sponsors, en bij welke sponsor je het meeste kans maakt!

Sponsoring vinden (voor je sportclub, sportvereniging, event, jezelf als atleet...) is simpel.

Oops. Even slikken.

Las je nu net "sponsoring vinden is simpel"?

Ja. Laat me evenwel meteen toevoegen: het is enkel niet altijd even gemakkelijk. Dus wel simpel, maar niet gemakkelijk.

Met Sportcareers krijgen we ook geregeld sponsoraanvragen binnen, waar we spijtig genoeg nog geen enkele keer op ingegaan zijn. Aanvragen varieerden bijvoorbeeld van De Dodentocht, over beachvolleybalteams, tot wielerteams en -events. Waarom hebben we daar nog niet positief op gereageerd? Omdat het aanbod en de link met ons en onze doelen tot noch toe niet relevant genoeg was en er te weinig return in zat. (Anderzijds weiger ik dan ook kleine sponsorbedragen van 25 of 50 euro te geven, omdat we een alles-of-niets beleid hebben: we geven aan iedereen of aan niemand.)

Is er dan wel iets waardoor je gemakkelijk sponsoring kan vinden?

Ja: zolang je maar de juiste aanpak volgt, en de stappen in de correcte volgorde zet, is sponsoring vinden gemakkelijker. Waardoor je er voor zorgt dat je met veel minder moeite de juìste bedrijven vindt.

En de juiste bedrijven, dat wil zeggen: die bedrijven die open staan om je verhaal te horen, waarbij de kans op sponsoring loskrijgen het hoogst is en die ook open staan om je meer budget te geven. 

De fout die de meeste sponsorzoekers maken, is: zonder duidelijke voorbereiding en richting mails en brieven in het rond sturen naar verschillende bedrijven, en dan kijken wie hapt.

Wat dus simpelweg vergelijkbaar is met het gooien van spaghetti naar de muur, en kijken wat er blijft plakken. Als er tenminste al wat blijft plakken!

Want die analogie gaat trouwens zelfs nog wat verder: als je de spaghetti (=wat jij een sponsor kan bieden) al niet eerst kookt (=aantrekkelijk maakt) dan blijft er helemaal niets plakken. :-)

Dus als jij als sponsorzoeker ook meer 'nee' dan 'ja' te horen krijgt wanneer je bedrijven aanspreekt, heb jij hoogstwaarschijnlijk het meeste winst te halen op dit punt:

Voorbereiding.

Voorbereiding = zoek gericht naar juist die bedrijven waarbij de reden om te sponsoren het méést relevant is, en waarbij de link tussen jullie dus het duidelijkst is. Bij die bedrijven maak je automatisch meer kans om ze binnen te halen als sponsor, en die zijn meestal ook beter te overtuigen om een hogere sponsorovereenkomst aan te gaan.

Nu, hoe pak je dat aan?

Wel, ik heb een volledig gratis werkdocument gemaakt met daarin de 8 manieren om de de juiste bedrijven, potentiële sponsors, te vinden en te selecteren. 

Je vind dat werkdocument hier: http://sportcareersacademy.teachable.com/p/sportsponsors-vinden

Het werkdocument helpt je om in no-time:

  • een grotere lijst te maken met potentiële sponsors;
  • meer bedrijven te vinden waar je zelfs nog niet aan gedacht had;
  • een belangrijke stap vooruit te zetten in het vinden van een groter werkingsbudget door sponsoring.

Succes!

PS: Bedankt voor het lezen! Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad. En in dat geval zou het enorm veel voor me betekenen als je dit artikel verder wil delen met je vrienden op LinkedIn, Twitter of Facebook. Ik ben je daar enorm dankbaar voor! 



Plaats een reactie

Artikel is geschreven door: Jelle Verdoodt

Jelle is een jonge ondernemer. Met TwentyEighty helpt hij brands met het opbouwen van hun online en offline communities, met Sportcareers.eu ondersteunt hij jonge en ervaren sportprofessionals in de Benelux met het uitbouwen van hun carrière in de sportbusiness. Vanuit zijn passie voor sportmarketing en nieuwe media, heeft hij een expertise opgebouwd in communitybuilding, digital (social) marketing en (online) personal branding.

Jelle Verdoodt