top of page

Etappe 5 Expert Class

Cycling Management

 

𝗦𝗽𝗼𝗿𝘁𝗺𝗮𝗿𝗸𝗲𝘁𝗶𝗻𝗴? 𝗦𝗽𝗼𝗿𝘁-𝗠𝗮𝗿𝗸𝗼-𝘁𝗶𝗻𝗴!

Een marathonetappe met maar liefst 6 uur de legendarische Sportmarketeer

Marko Heijl van Soudal.

De Kracht van Wielersponsoring: Een Diepgaande Analyse

Op donderdag 7 maart kregen de deelnemers in Etappe 5 van de Expert Class Cycling Management een zeer boeiende uiteenzetting (van maar liefst 6 uur) voorgeschoteld door Marko Heijl, een absolute autoriteit op het gebied van sports marketing en corporate communications bij Soudal. Gedurende de middag en avond werden verschillende aspecten van wielersponsoring en marketing belicht, met fascinerende inzichten die de relatie tussen sport en commercie blootleggen.

 

Marko opende de sessie met een intrigerende observatie: terwijl voetbal ongetwijfeld de meest bekeken sport in Vlaanderen is, blijkt wielrennen het hoogst te scoren op wat hij noemt "de passion index". Deze bevinding onderstreept de diepgewortelde emoties en betrokkenheid die wielrennen bij fans opwekt.

 

Een cruciale boodschap die Marko benadrukte, was de symbiotische relatie tussen wielersport en marketing. Hij illustreerde dit punt met pakkende voorbeelden: zonder effectieve marketing zouden wielrenners zoals Pieter Serry misschien op de boerderij werken in plaats van deelnemen aan het professionele wielercircuit. Tegelijkertijd benadrukte hij dat marketing profiteert van de aandacht die de wielersport genereert, zij het zonder de vroegere allure van seksuele aantrekkingskracht.

Het belang van storytelling en contentmarketing werd benadrukt als de hype van het moment, met voorbeelden van succesvolle campagnes rondom beroemdheden zoals Remco Evenepoel met zijn pizza van de Pizza Hut en de RedBull vleugels van Wout van Aert. Creativiteit blijkt ook een cruciale factor te zijn, zoals te zien is in de altijd opvallende shirts van EF Education-EasyPost.

Het ontmantelen van een Italiaanse burgeroorlog door ... Marketing!

Maar het hoogtepunt van de sessie kwam toen Marko een krachtig historisch voorbeeld aanhaalde dat de emotionele impact van sport illustreert. Het verhaal van Gino Bartali, die tijdens de Tour de France van 1948 een burgeroorlog in Italië wist te voorkomen door zijn indrukwekkende prestaties en eindwinst in diezelfde Tour (waar hij eigenlijk meer dan 20 minuten achterstand had maar met een daad van sportieve opoffering de Tour won & de burgeroorlog ontmantelde), onderstreept de ongekende kracht van sport om de maatschappij te beïnvloeden.

Naast de emotionele dimensie van sport besprak Marko ook de zakelijke aspecten, waaronder de uitdagingen van het meten van de return on investment (ROI) voor sponsors. Met de opkomst van megabudgetten in het moderne wielrennen, zoals bij Soudal Quick Step, waar 80% van het budget wordt besteed aan personeelskosten, en de stijgende salarissen van toprenners, wordt de druk op sponsors om waarde te bewijzen steeds groter. Maar kan dit wel? En moeten we de dames en heren van Nielsen wel geloven?

Een nieuw & onbekend product in de markt zetten via wielermarketing

De avondsessie omvatte een workshop over het introduceren van nieuwe producten via wielermarketing, met een ongetwijfeld intrigerende focus op 'Dino' en 'iets met een ei'. Deze sessie belooft een diepgaand inzicht te bieden in de strategieën die worden toegepast om producten te positioneren binnen de context van de wielersport.

 

Al met al bood Etappe 5 in de Expert Class Cycling Management een verhelderend perspectief op de complexe relatie tussen wielersport en marketing, waarbij emotie, creativiteit en zakelijke overwegingen samenkomen in een fascinerende mix van sport en commercie.

Dé universitair ondersteunde Cycling Management opleiding!

53261914616_d63ed75420_o_edited.jpg
Embleem Soudal (appelblauw zeegroen).png
bottom of page