top of page
53757960936_43fbc38d78_o_edited.png

ETAPPE 9 RECAP

Expert Class Cycling Management 2024 | Vrije Universiteit Brussel

 

 

Op donderdag 16 mei 2024 vond de achtste etappe van de Expert Class Cycling Management plaats,

een dag vol waardevolle inzichten en inspirerende professionals uit de cycling business. Hieronder vind je een uitgebreide recap van de etappe.

​

​

14.00 – 16.00 u: “De koers van Proximus” door Jago Goedefroy (Partnerships Development & Sponsoring Manager)

​

De etappe begon met een boeiende uiteenzetting van Jago Goedefroy, Partnerships Development & Sponsoring Manager bij Proximus. Hij nam ons mee in het partnershipverhaal van Proximus in de koers en benadrukte het belang van wielrennen in België. Met 5,5 miljoen Belgen die interesse hebben in wielrennen, is het duidelijk dat de koers diepgeworteld is in onze cultuur.

​

Enkele hoogtepunten:

  • Proximus Pickx als hét sportkanaal: Proximus Pickx biedt uitgebreide wielercontent, waaronder de Ronde van Zwitserland, de Ronde van Burgos en de Lotto Zesdaagse. Een zeer toegankelijk platform voor de allergrootste wielerliefhebbers

  • Het ultieme marketingcommunicatie-platform: Wielrennen biedt merken de kans om 12 maanden per jaar zichtbaar te zijn, van cyclocross tot baanwielrennen en het wegseizoen

  • Focus op dameswielrennen: Proximus zet sterk in op de ontwikkeling van het dameswielrennen. Het is dé groeibriljant

  • Partnerships en evenementen: Van premium races zoals Flanders Classics en de Tour de Wallonië tot lokale races zoals de Gooikse Pijl en de Egmont Cycling Race. Proximus ondersteunt diverse wielerevenementen met technologie en media-aandacht

  • Proximus Media House: Proximus draagt een deel van de productiekosten om UCI 1.1 of 2.1 wedstrijden via Proximus Pickx uit te zenden, wat hen naamsbekendheid en hospitality oplevert


Ondanks de indrukwekkende cycling-partnership portefeuille, wees Jago ook op de complexiteit binnen Proximus. Communicatie en interne structuren vormen uitdagingen in de uitvoering van hun wielerstrategie.

​

​

53757960166_45efc6173b_o (1)_edited.jpg
53758292549_b636ce6ddf_o.jpg

 

 

16.00 – 18.00 u: “Koers in de media en media in de koers” door Ruben Van Gucht (Sportjournalist Sporza)

 

Ruben Van Gucht, God onder de sportjournalisten, nam ons in een Q&A mee in de wereld van de wielerjournalistiek. Hij besprak het belang van databases zoals Pro Cycling Stats voor wielercommentatoren en de rol van regiebeelden bij UCI-wedstrijden en de Olympische Spelen.

​

  • Pro Cycling Stats: Een essentiële database voor wielercommentatoren om informatie over renners en teams te verzamelen. Een onuitputtelijke bron!

  • Regiebeelden en UCI commissarissen: De commissarissen van de UCI zijn afhankelijk van regiebeelden voor het analyseren en bestraffen van afwijkende sprints

  • VRT-regie bij de Olympische Spelen: VRT-producties verzorgen de beeldproductie tijdens belangrijke evenementen zoals de Olympische Spelen. Wereldtop in hun vak

  • Evolutie van perscontacten: Waar vroeger perscontacten binnen een wielerteam vaak werden verzorgd door een freelance journalist, is dit nu uitgegroeid tot een team van 3 à 5 personen die dagelijks bezig zijn met communicatie en perscontacten

​

Btw: Ruben is ondertussen volop bezig met het schrijven van een fictiereeks met waargebeurde verhalen uit de koers- en sportwereld. Hou het in 't oog!

​

​

53726117314_2553eb5ae5_o.jpg

 

​

19.00 – 21.00 u: Fan Arena, fantasy sports & de Sporza Wielermanager door Octavian Susnea (Founder Fan Arena)

 

De etappe werd afgesloten met een sessie van Octavian Susnea, de oprichter van het brein achter o.a. de Sporza Wielermanager. Hij besprak hoe digitalisatie de sportervaring heeft veranderd en de rol van fantasy sports in fan engagement.

​

  • Digitalisatie en fan engagement: Dankzij digitalisatie & de geboorte van de Sporza Wielermanager discussiëren fans constant over wielrennen in WhatsApp-groepen en andere platforms

  • Data en partners: De Sporza Wielermanager biedt partners en sponsors waardevolle data over hun doelgroep. Tijdens het wielervoorjaar van 2024 was Lidl de partner van zowel de dames- als herencompetitie

  • Groei van user cijfers: In 2019 waren er ongeveer 26.000 gebruikers voor de klassiekers en de Tour de France. In 2024 zijn dit er al 100.000 voor de klassiekers en de Tour de France, en 50.000 voor de Giro

  • Uitdagingen: Een van de grootste uitdagingen is de last-minute informatie verwerken over welke rensters & renners er deelnemen aan grote rondes, wat uiteraard essentieel is voor de ontwikkeling van de fantasy game

​

Ondanks de populariteit van de Sporza Wielermanager, hebben commerciële partners deze potentie nog niet volledig benut. Tijd voor verandering!

​

​

Dé universitair ondersteunde Cycling Management opleiding!

​

bottom of page