top of page
Panelgesprek_FMM KVM 25052024.jpg

Football Marketing Meeting

Sports Business & Networking event| KV Mechelen

 

 

   Een inspirerende & enthousiasmerende dag vol innovatie & inzicht

​

Zaterdag 25 mei 2024 zal nog lang in het geheugen gegrift staan van iedereen die aanwezig was in het AFAS Stadion van KV Mechelen. De Football Marketing Meeting bleek een broeiplaats van innovatie, inspiratie en netwerkmogelijkheden, waar toppers uit de voetbal- en marketingwereld samenkwam.

Een dag vol boeiende sprekers, prikkelende discussies en waardevolle inzichten die de toekomst van voetbalmarketing in de Benelux vormgeven.

​

​

   Wim Mathues (Country Director Benelux bij Wasserman): "brug tussen merk en rechtenhouders"


De dag begon met een keynote van Wim Mathues, Country Director Benelux en SVP bij Wasserman.

Zijn presentatie was een masterclass in hoe Wasserman zich heeft gepositioneerd als dé betrouwbare partner in commerciële partnerships en activaties tussen merken en rechtenhouders in het voetbal.

 

Van Adidas en Microsoft tot LEGO, en van de Women's Euros en UEFA Champions League tot

Manchester City. De partnerships die Wasserman heeft gesmeed zijn niets minder dan indrukwekkend.

​

Het doel in de Benelux is duidelijk voor Wim & Wasserman: de kracht van mondiale merken en prestigieuze rechtenhouders benutten om het voetballandschap in onze regio naar nieuwe hoogten te stuwen. De samenwerking tussen automerk BYD Belux, Wesley Sonck & het Europees Kampioenschap voetbal in Duitsland is een perfect voorbeeld. 

​

​

 

 

   Prof. dr. Wim Lagae: " business en sponsoring, samen in de spits van het voetbal"

 

Na de inspirerende sessie van Wim Mathues, nam Prof. dr. Wim Lagae het podium over om een dieper inzicht te geven in het marketing-economische aspect van het Belgische voetbal.

 

Zijn analyse was scherp en soms confronterend: Belgische voetbalclubs leven boven hun stand.

De drang naar "win-maximalisatie" leidt ertoe dat er tijdens transferperiodes miljoenen worden uitgegeven, vaak zonder oog voor de lange termijn en met als gevolg enorme schuldenbergen.

​

Misschien moeten we wel eens ernstig nadenken over een stapsgewijze verschuiving naar het Amerikaanse model van winstmaximalisatie? Een systeem waar een gezonde en evenwichtige structuur voor clubs en competities de focuspunten zijn. Het was een wake-up call voor vele aanwezigen: tijd om het roer om te gooien en te kiezen voor duurzaamheid en stabiliteit in plaats van kortstondige successen? 

​

​

Wim Lagae_KUL_FMM KVM 25052024 (2).jpg

 

​

   Panelgesprek: "de meerwaarde & het verkwisten van geld in football marketing & sponsoring"

 

Na een heerlijke koffiepauze volgde een levendig panelgesprek tussen Wim Mathues, Wim Lagae en

Tom Guetens (Head of Sponsoring, Brand Activation & Retail Communication bij Telenet).

Het onderwerp: "De meerwaarde & het verkwisten van geld in football marketing & sponsoring".

​

Het panel was het erover eens dat het tijd is om voorbij de emotionele keuzes van CEO’s te kijken. Sponsoring moet niet alleen het hart raken, maar vooral ook waarde toevoegen aan de onderneming.

Een goed plan en strategische keuzes zijn essentieel voordat miljoenen worden geïnvesteerd.

Welke sporttak rendeert het beste voor jouw bedrijf? Dat is de vraag die elke CEO en marketingmanager zich zou moeten stellen.

​

En de grootste valkuil? Dat is zonder plan miljoenen euro's pompen in een sponsorcontract en pas achteraf beginnen nadenken "en wat gaan we nu allemaal doen?".

​

​

Panelgesprek_FMM KVM 25052024 (1).jpg

 

 

   Networking afterparty

​

Na het business gedeelte was het tijd voor ontspanning en netwerken tijdens de afterparty.

Een buffet met Belgische klassiekers en heerlijke wijnen zorgde voor een gezellige sfeer, terwijl de aanwezigen de kans kregen om ideeën uit te wisselen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

 

De dag werd perfect afgesloten met een boeiende Europe play-offs match tussen KV Mechelen en Standard de Liège. Een dessert van pure voetbalpassie.

​

​

Diner_FMM KVM 25052024.jpg
bottom of page