top of page
Panelgesprek_FMM KVM 25052024.jpg

FOOTBALL MARKETING MEETING RECAP

Zaterdag 25 mei 2024 - AFAS Stadion KV Mechelen

 

 

Zaterdag 25 mei 2024, de "Football Marketing Meeting" in het AFAS Stadion van "de kakkers" van KV Mechelen.

Een inspirerende & enthousiasmerende dag vol innovatie en inzicht!
En het bleek inderdaad een broeiplaats te zijn van innovatie, inspiratie en netwerkmogelijkheden, waar absolute toppers van de voetbal- en marketingwereld samenkwam.

 

Een dag vol boeiende sprekers, prikkelende discussies en waardevolle inzichten die de toekomst van voetbalmarketing in de Benelux vormgeven.

Wim Mathues_WassermanBenelux_FMM KVM 250
Wim Mathues_WassermanBenelux_FMM KVM 250

Wim Mathues (Country Director Benelux & SVP bij Wasserman Benelux):

"de brug tussen merken & rechtenhouders"


De dag begon met een keynote van Wim Mathues, Country Director Benelux en SVP bij Wasserman Benelux.

Zijn keynote was een masterclass in hoe Wasserman zich heeft gepositioneerd als dé betrouwbare partner in commerciële partnerships en activaties tussen merken en rechtenhouders in het voetbal. Van Adidas en Microsoft tot LEGO, en van de Women's Euros en UEFA Champions League tot Manchester City. De partnerships die Wasserman heeft gesmeed zijn niets minder dan indrukwekkende producties.

Het doel hier in de Benelux is duidelijk: de kracht van mondiale merken en prestigieuze rechtenhouders benutten om het voetballandschap in onze regio naar nieuwe hoogten te stuwen. Wim zijn passie en visie werkten aanstekelijk en inspireerden iedereen in de zaal.

Prof. dr. Wim Lagae (Sportmarketeer KU Leuven):

"business en sponsoring, samen in de spits van het voetbal"


Na de inspirerende sessie van Wim Mathues, nam Prof. dr. Wim Lagae het podium over om een dieper inzicht te geven in het marketing-economische aspect van het Belgische voetbal. Zijn analyse was scherp en soms confronterend: Belgische voetbalclubs leven boven hun stand. De drang naar "win-maximalisatie" leidt ertoe dat er tijdens transferperiodes miljoenen worden uitgegeven, vaak zonder oog voor de lange termijn & met een put vol schulden als gevolg.

Misschien moeten we toch eens gaan kijken naar een verschuiving naar het Amerikaanse model van winstmaximalisatie, waar een gezonde en evenwichtige structuur voor clubs & competities de focuspunten zijn. Het was een wake-up call voor vele aanwezigen: misschien is het tijd om het roer om te gooien en te kiezen voor duurzaamheid en stabiliteit in plaats van kortstondige successen.

Panelgesprek "de meerwaarde en het verkwisten van geld in football marketing & sponsoring"


Na een verkwikkende koffiepauze volgde een levendig panelgesprek tussen Wim Mathues, Wim Lagae en Tom Guetens (Head of Sponsoring, Brand Activation & Retail Communication bij Telenet). Het onderwerp: "De meerwaarde & het verkwisten van geld in football marketing & sponsoring".

Het panel was het erover eens dat het tijd is om voorbij de emotionele keuzes van CEO’s te kijken. Sponsoring moet niet alleen het hart raken, maar vooral ook waarde toevoegen aan de onderneming. Een goed plan en strategische keuzes zijn essentieel voordat miljoenen worden geïnvesteerd. Welke sporttak rendeert het beste voor jouw bedrijf? Dat is de vraag die elke CEO en marketingmanager zich zou moeten stellen.

De grootste valkuil in football marketing & sponsoring? Eerst geld investeren en pas nadien een plan uitwerken ...

Doe het omgekeerd!

Networking afterparty


Na het business gedeelte was het tijd voor ontspanning en netwerken tijdens de "networking afterparty". Een buffet met Belgische klassiekers en heerlijke dranken zorgde voor een gezellige sfeer, terwijl de aanwezigen de kans kregen om ideeën uit te wisselen en nieuwe samenwerkingen te smeden. De dag werd perfect afgesloten met een spannende Europe play-offs match tussen KV Mechelen en Standard de Liège, een dessert van pure voetbalpassie.

Networking afterparty


Na het business gedeelte was het tijd voor ontspanning en netwerken tijdens de "networking afterparty". Een buffet met Belgische klassiekers en heerlijke dranken zorgde voor een gezellige sfeer, terwijl de aanwezigen de kans kregen om ideeën uit te wisselen en nieuwe samenwerkingen te smeden. De dag werd perfect afgesloten met een spannende Europe play-offs match tussen KV Mechelen en Standard de Liège, een dessert van pure voetbalpassie.

Dé universitair ondersteunde Cycling Management opleiding!

53645144374_a997b16f67_o.jpg
bottom of page